Sense llegir aquest escrit, tots sabem la resposta, tant si ens hem dit a nosaltres mateixos que sí o que no. Ens hem contestat segons qui som, segons siguin les nostres conviccions, segons la nostra religiositat, o per causa de no tenir cap fe ni pràctica religiosa. I aquest és (segons el meu parer, això quedi dit) l'error. No és un error qualsevol.
Aquest és un error de conseqüències greus o, per a altres, de conseqüències desitjades i, per tant, no tenen per aquests cap gravetat, sinó un efecte restaurador de tots els mals d'una societat. Diguem ràpid que tots dos estan equivocats i, aquí, sens dubte, sí amb conseqüències pernicioses per a la nostra i qualsevol altra societat, sobretot si aquesta disjuntiva es discrimina des de l'Estat, amb evident ignorància o fent trampes en aquest solitari que, aquí també, només juga el diable, encara que sigui un diable laic o sigui un diable religiós, que en tots dos casos és el mateix, ja que estem parlant precisament de les alternatives del diable. Doncs, si com a resultat a hores d'ara de la Història amb majúscula, no establim un estat laic, podríem pensar amb més raó que un sant que establim un estat medieval. O amb més raó que qualsevol altre que no cregui en els sants i no obstant estigui carregat de raons. I, anant tancant el cercle, torna a estar algú fent trampes en aquest diabòlic trencament del que s'hauria de plantejar en altres termes diferents. Els termes que distingeixen la moral de l'ètica, sent aquesta última la que ha de conduir la conducta dels ciutadans i la de l'Estat. L'ètica i la moral són la mateixa cosa, ja que es tradueix en la conducta apropiada de cadascú de nosaltres, si bé l'àmbit d'aplicació al qual responen aquestes conductes ètiques o morals són diferents, l'ètica respon a conviccions cíviques, la moral és dependent de cada particular doctrina religiosa que qualsevol pot practicar segons les seves creences i llibertat religiosa, allà on existeixi, lamentablement sempre en conflicte en societats polaritzades, inexistent en altres i quan no, manipulada. Aquesta última (les manipulades), sovint, més vergonyosa, ja que es dóna en societats suposadament avançades en valors que no tenen res a veure amb aberracions superades que, una altra vegada suposadament, viuen en present i no en passat (el que creiem equivocadament deixat enrere), però, veient una geografia aquí (la nostra) i una altra allà (com l'Índia, que viu aquests conflictes socials permanentment sense resoldre, per posar un exemple en què en aquests mateixos dies, avui, hi ha el seu govern sumit en aquesta partida en la que totes les cartes estan marcades i només somriuen déu i el diable, o aquells que guanyen, una estona uns i una altra estona els altres, i així serà fins que els tramposos deixin de fer trampes, o fins a la fi dels dies, i, segons aquests mateixos, encara més enllà.
Ens hem contestat a aquella pregunta, que sí? (Si som un estat laic o no ho som?). Ens hem contestat que sí perquè així ho expressa la nostra Constitució que obliga totes les nostres lleis i obliga la nostra conducta?, però, no hem dit també que d'origen i voluntàriament (d'això en tenim la certesa) no existeix aquesta voluntat de lliure convivència sense imposicions dels uns sobre els altres?, De debò no existeix una corrupta -per fingida- voluntat només en aparença de viure, que significa conviure, en aquestes llibertats? Bé, Ningú vol ser cec i no veure, però als ulls de la intel·ligència que són els ulls de l'enteniment, a molts els és igual, sinó no veure, aquesta miopia interessada que, d'altra banda, sempre acaba en les mateixes conseqüències de la ceguesa.
Per seguir al mateix exemple, es pot veure què passa a l'Índia.
A l'Índia es va legislar -per dir-ho aquí en gruix i sense cap detall- en contra dels musulmans, ciutadans establerts, que practiquen la religió de l'Islam (que això són els musulmans, no els moros, que d'aquestes pols i aquestes confusions vénen aquests plantejaments que tant incideixen en la nostra societat, que tant motiven polítics oportunistes (aquell diable), fent-se ells els ignorants o fent-nos ignorants a nosaltres. Ara, en aplicació de lleis antimusulmanes, el conflicte és novament inevitable, una altra vegada la ceguesa oportunista dels polítics de pas curt allunyats d'horitzons de llibertats i noblesa. Aquí en patim d'uns quants ben notoris, es distingeixen per voler lleis discriminatòries segons l'origen d'aquells a qui aplicar-les, també per ètnies i segons la seva religió, també els atribueixen una incidència més gran en la delinqüència, quan es poden dir dues coses, una, que l'aplicació de les lleis, és a dir, la justícia, és igual per a tots, és així o hauria de ser així de senzill; això, sense valorar de cap manera el color de la pell, origen, el sexe de qui delinqueix ni quines són les seves creences, la referència està en els drets humans, no en l'atribuïda candidesa als qui creuen (creiem) en la igualtat de la justícia i en aquests drets. L'aplicació de la llei és suficient. I dir el segon: Per a un estat laic, l'única i millor legislació sobre religions és la que no existeix, llevat que obliguin a alguna conducta contrària a la llei d'aquest mateix estat (només dit per entendre millor la no necessitat de cap legislació que ho contempli, doncs ni això és necessari, sinó tot el contrari). S'entén que la religió i les seves pràctiques, en cada cas, és d'àmbit privat, i res de públic no concerneix ni és de la seva influència, és així o hauria de ser així de senzill. També a les escoles. La religió és, si escau, només d'àmbit familiar o privat sense cap altra possible transcendència. Ni a les escoles la religió hauria de ser optativa i diferencial, només el coneixement, no la pràctica i cap proselitisme.